În cei 15 ani de activitate, Asociația Environ a derulat sute de acțiuni, campanii și evenimente pentru diferite categorii de public țintă, de la copii de grădiniță până la oameni de afaceri și chiar vârstnici, toate cu același rol: acela de a crește interesul oamenilor pentru reciclarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE). Prin cel mai recent proiect de conștientizare asociația și-a propus să arate că există viață după reciclare, demontând asocierea simplistă dintre reciclare și gunoi. La două luni după lansarea campaniei „Metamorfoza“, gândită sub forma unei colecții capsulă de bijuterii sustenabile realizate din argint și piese provenite din reciclarea tastaturilor de laptop, am vorbit cu Roxana Puia, directorul de marketing al Asociației Environ, despre conceptul proiectului și reacția publicului.• ecologic
ecologic: Cum a luat naștere această campanie?

Roxana Puia, directorul de marketing al Asociației Environ: Întotdeauna am încercat să găsim modalități creative de transmitere a mesajelor noastre, astfel că proiectul „Metamorfoza“ s-a născut din dorința de a aborda reciclarea dintr-o perspectivă nouă, inversă, adică pornind de la rezultatul reciclării către produsul reciclat.
Știm din experiență că oamenii au tendința de a fi rezervați în privința reciclării pentru că nu înțeleg exact ce presupune acest proces: nu știu ce materiale se extrag, cum pot fi refolosite, în ce se transformă obiectele vechi după reciclare, cum se neutralizează impactul asupra mediului, ce procentaj dintr-un obiect poate fi reciclat și așa mai departe. Prin urmare, prin proiectul „Metamorfoza“ ne-am propus să rezolvăm misterul reciclării și să arătăm concret cât de frumos și de divers pot fi reinventate obiectele vechi: de la electronice uzate sau defecte la bijuterii. „Metamorfoza“ nu este însă o campanie despre bijuterii, ci – așa cum îi spune și numele – o poveste despre magia transformării și despre frumusețea reinventării.
ecologic: Cât de ușor a fost drumul de la idee la implementare?
Roxana Puia: Ideea unei linii de bijuterii realizate din deșeuri electrice ne-a venit în urmă cu vreo trei ani, însă pandemia ne-a dat planurile peste cap în ultima clipă și am fost nevoiți să reprogramăm evenimentul de lansare de câteva ori. Așa că nu a fost neapărat un drum ușor, dar a fost un proiect la care întreaga echipă de marketing de la Environ a lucrat cu tot dragul în 2021, fiind probabil cea mai inedită și creativă idee de până acum, iar în final totul a ieșit așa cum ne-am dorit.
Succesul campaniei se datorează faptului că am avut șansa să avem alături de noi oameni creativi și frumoși cu care împărtășim aceeași viziune asupra importanței protejării mediului înconjurător: Ioana Pascal de la Obsidian a primit cu foarte mare entuziasm propunerea noastră de a face împreună acest proiect unic în România și a realizat niște bijuterii cu adevărat deosebite, iar modelul internațional Ana Maria Bucura împreună cu fotograful Dacian Foldi (The Storyalist) ne-au ajutat să transpunem povestea campaniei într-o manieră artistică prin realizarea unui pictorial senzațional.

„Metamorfoza“ este un memento pentru fiecare dintre noi: să ne amintim să prețuim și să protejăm darurile pe care natura ni le oferă gratuit și care fac posibilă viața pe Pământ – aer, apă, sol. Fiecare dintre aceste elemente ale mediului înconjurător se regăsește în cuvintele exprimate de cele șase tipuri de bijuterii realizate din argint și taste provenite din reciclarea deșeurilor electrice care alcătuiesc colecția ediție limitată „Metamorfoza“, precum și în imaginile de promovare a campaniei.
ecologic: Cum a fost privită de public această inițiativă?
Roxana Puia: Din momentul în care am văzut prima mostră de bijuterie, în februarie 2021 – un inel cu tasta CTRL – am știut că va fi un proiect de succes, un proiect despre reciclare altfel.
Prin „Metamorfoza“ am încercat să punem reciclarea într-o altă lumină, comunicând mesajul că acest concept nu înseamnă neapărat deșeu, gunoi, mizerie, ceva care arată sau miroase urât, ci dimpotrivă: este ceva frumos, este o reinventare continuă, este un lucru bun pe care îl putem face și care în egală măsură ne poate face să ne simțim bine.
Și pentru că asocierea cu un subiect mai glam ne-a permis, am cooptat alături de noi un segment nou de audiență, în special persoane publice care au purtat mesajul nostru la propriu (prin bijuterii), dar și la figurat, direct în comunitățile lor. Vorbim despre o expunere amplă către un public foarte larg și variat care a văzut, auzit sau citit despre cum poate arată viața după reciclare. Este onorant că și acum, la două luni de la debutul campaniei, vedem persoane publice purtând la evenimente și la televiziuni bijuteriile sustenabile din colecția „Metamorfoza“.

Cei care aleg să poarte bijuteriile din colecția „Metamorfoza“ trebuie să aibă convingerea că fac un angajament de responsabilitate, stabilind o conexiune conștientă cu mediul înconjurător. Fiecare piesă este de fapt un statement: aleg să port un produs unicat realizat dintr-un deșeu reciclat, contribui astfel la reducerea consumului de resurse naturale necesare pentru realizarea unei bijuterii și transmit un mesaj clar celor din jurul meu: îmi pasă de mine, de planetă, de viitor.
ecologic: Cum arată proiectul la aproape trei luni de la lansare?
Roxana Puia: Proiectul „Metamorfoza“ continuă să fie prezent la evenimente, festivaluri și proiecte la care Environ este partener. Conceptul a deschis o portiță nouă, aducându-ne în fața unui public mai fresh, mai elevat, preocupat de bine și de frumos, deci deschis la a implementa obiceiuri bune cum este cel al colectării selective.
Credem și ni s-a confirmat că e mai ușor să încurajezi oamenii să recicleze atunci când abordezi subiectul într-un mod mai familiar, mai vesel și mai modern. Mesajele și campaniile clasice de comunicare funcționează cu un alt tip de public, dar pentru generația actuală este nevoie de o reinventare.

Acum ne aflăm în etapa în care suntem în permanență cu un ochi pe laptopurile care ajung la reciclare, fiindcă bijutierii au nevoie de anumite taste pentru a răspunde cerințelor. Comenzile de bijuterii au venit în mod constant încă de la lansare și am primit chiar și câteva solicitări speciale de personalizare. Cred că este printre puținele proiecte la care avem ocazia efectiv să vedem finalitatea și eficiența acțiunilor noastre ori de câte ori primim o fotografie de la cineva care poartă cu drag bijuteria și a înțeles mesajul.
Pentru noi devine un reper ca în campaniile de comunicare și conștientizare să implicăm activ persoane din industrii diferite și să lucrăm împreună cu scopul de a lăsa în urmă ceva durabil, diferit și recognoscibil. Spre exemplu, în timpul în care noi continuăm să colectăm deșeuri electrice, o bijuterie din România folosește materie primă din tastaturile reciclate, cumpărătorii poartă un accesoriu cu poveste, iar profitul obținut din vânzarea bijuteriilor este donat în întregime către Asociația Magic Wings, care se ocupă de dotarea și modernizarea spitalelor publice pentru copii din România.
„Metamorfoza“ poate fi studiu de caz despre sustenabilitate și circularitate. Bijuteriile pot fi comandate până în luna septembrie a.c. pe www.obsidian.ro, colecția Metamorfoza.
ecologic: Ce alte campanii derulează Environ în acest scop?

Roxana Puia: Programele de conștientizare organizate de Environ se adresează oamenilor de toate vârstele și din toate mediile, de la grădiniță la corporație, şi au același fir roșu: ne propunem să inovăm și să schimbăm mentalități, obiceiuri, atitudini, comportamente, totul pentru a avea un mediu mai curat și oameni cu un stil de viață mai sănătos.
Activitatea de informare, de educare a oamenilor, de schimbare de mentalități și obiceiuri este un proces pe termen lung și de aceea credem că în munca noastră este nevoie de foarte multă determinare, consecvență, pasiune și convingere în ceea ce promovăm pentru că nu este neapărat un domeniu în care rezultatele să vină foarte ușor. Schimbarea pe care o vizăm este de fapt o asumare a responsabilității în raport cu mediul la nivelul fiecărui individ, fiecărei companii sau instituții. Cu toții trebuie să fim conștienți de impactul ecologic al acțiunilor noastre și să ne schimbăm mindsetul în ceea ce privește viața pe această planetă.
Una dintre principalele noastre direcții de acțiune o reprezintă educarea copiilor, pentru că avem speranța că beneficiarii programelor de educație ecologică vor deveni acea generație capabilă de schimbare pe care ne-o dorim cu toții. De 11 ani derulăm neîntrerupt în școlile din România campania „Baterel, Eroul Reciclării“, un program care se adresează elevilor din toate ciclurile de învățământ. Avem convingerea că trebuie să îi învățăm pe cei mici încă de pe băncile școlii principiile unui comportament responsabil față de mediul înconjurător, tot așa cum îi învățăm să citească, să scrie și să socotească.
Proiectul din școli este completat de serialul online „2 minute cu Amy“, disponibil pe canalul de YouTube cu același nume, în care colega noastră Amy, prietena lui Baterel și a copiilor totodată, vorbește pe înțelesul celor mici despre ce înseamnă poluarea și cum se reciclează diferite tipuri de deșeuri în toate colțurile lumii. În prezent lucrăm la pregătirea sezonului cu numărul 4, care să ruleze pe timpul vacanței de vară și să asigure continuitatea procesului de eco-educație.
De asemenea, derulăm și două campanii cu componentă practică de colectare a deșeurilor electrice: programul național „România Reciclează“ în parteneriat cu autoritățile locale, prin care preluăm deșeurile electrice direct de la domiciliu, și campania „Reciclează! Acum ai unde“, prin care ne propunem extinderea rețelei naționale de puncte de colectare a deșeurilor electrice de mici dimensiuni cu minim 2.022 de locații noi anul acesta. Campania face parte din strategia Environ de îndeplinire a țintei de colectare a deșeurilor electrice de 65% și de creștere a gradului de informare a populației cu privire la sistemele de colectare. Punctele de colectare vor fi organizate în spațiile de vânzare ale retailerilor, în showroomuri, depozite, supermarketuri, centre comerciale, farmacii, benzinării, magazine de proximitate, scări de bloc și sedii ale companiilor.
