Perioada extrem de dificilă prin care trece toată industria din România a necesitat luarea unor decizii majore în ceea ce priveşte desfăşurarea activităţii. Pentru a vedea cum a trecut prin acest an o organizaţie de transfer de responsabilitate am stat de vorbă cu Sorina Bănică, directorul de marketing şi comunicare al FEPRA International, o companie care activează în zona serviciilor de management al deşeurilor de ambalaje prin preluarea responsabilităţii producătorilor şi importatorilor care pun pe piaţa din România ambalaje şi deşeuri de ambalaje, în vederea realizării obligaţiilor legale de reciclare şi valorificare.● ecologic
ecologic: Cum a fost anul 2020 pentru FEPRA?
Sorina Bănică, directorul de marketing şi comunicare al companiei FEPRA International: Din păcate nu a prevăzut nimeni această pandemie, astfel că provocarea, schimbarea şi adaptarea sunt cuvintele cele mai potrivite care ar defini anul 2020. Am început anul lucrând la un program de raportare şi trasabilitate care a vizat atât clienţii noştri, cât şi partenerii colectori, unde înregistrările de date sunt realizate în sistem blockchain. Am pus accent pe zona de automatizare şi digitalizare şi am dezvoltat aplicaţia FEPRA 2.0, unde înregistrăm fiecare etapă din parcursul ambalajelor până când devin deşeuri: de la plasarea lor în piaţă, la colectare şi reciclare. Prin această aplicaţie reuşim de asemenea să oferim informaţii într-un mod complet transparent asupra gradului de îndeplinire al ţintelor, atât la nivel individual, cât şi ca obiectiv global, asupra tarifelor medii plătite pentru valorificarea deşeurilor de ambalaje sau detalii despre situaţia financiară a FEPRA.
ecologic: Sunteţi cunoscuţi şi pentru campaniile de educare şi informare pe care le-aţi derulat de-a lungul ultimilor ani. V-a afectat în vreun fel pandemia aceste acţiuni?
Sorina Bănică: Da, ne-am schimbat complet strategia de organizare şi implementare a campaniilor. Dacă în anii trecuţi obişnuiam să realizăm campanii de informare şi conştientizare pentru cetăţeni cu precădere în offline, mergând la festivaluri mari precum Untold, ArtMania sau Awake, dar şi la alte evenimente de petrecere a timpului liber în spaţii deschise, anul acesta am migrat în online. Nu am vrut să renunţăm la efortul de a informa cetăţenii cu privire la colectarea selectivă a deşeurilor de ambalaje, considerând că mai ales în această perioadă este mare nevoie ca ei să primească astfel de informaţii.
Când am început campaniile în mediul online nu ştiam cum vor primi oamenii acest tip de acţiuni sau dacă vor fi eficiente. Dar ceea ce a urmat ne-a depăşit cu mult aşteptările. Spre exemplu, în luna august am organizat acţiunea #BrizaReciclării, în care am vrut să atragem atenţia cetăţenilor cu privire la dezastrul provocat de plasticul aruncat la întâmplare în apele Mării Negre. Iar mesajele noastre transmise pe canalele de social media au ajuns la 500.000 de cetăţeni.
O altă campanie care a fost primită bine de public a fost #ResponsabilitatePentruSănătate, unde alături de clienţii noştri, cărora le mulţumim, am reuşit să strângem produse de uz sanitar sau alimentar pe care să le donăm fie spitalelor suport COVID, fie persoanelor din categoriile vulnerabile.
De asemenea, la ce am ţinut foarte mult şi nu am vrut să ne lăsăm intimidaţi de pandemie au fost campaniile realizate în parteneriat cu Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară. Într-un an atât de dificil, am reuşit să colaborăm cu foarte multe ADI-uri şi UAT-uri care au implementat cu sprijinul nostru campanii interactive zonale sau locale cu privire la colectarea separată, în online prin diseminarea de materiale educative, iar în offline prin oferirea de saci galbeni necesari colectării deşeurilor de ambalaje.
Ţin să menţionez că tot în acest an am reuşit să realizăm prin INSCOP Research cel mai amplu sondaj legat de percepţia românilor şi modul lor de raportare la subiecte legate de protecţia mediului, colectare separată şi ambalaje. Rezultatele studiului vor fi făcute publice la începutul anului viitor.
ecologic: Ţinând cont de contextul pandemic, vi s-a modificat portofoliul de clienţi?
Sorina Bănică: Nu, iar acest lucru ne bucură şi ne dă încredere. Obiectivele noastre au fost acelea de a oferi clienţilor siguranţă şi predictibilitate, iar asta ne-a ajutat să dezvoltăm parteneriate durabile, care nu pot fi zdruncinate nici măcar de o criză ca aceasta pe care o traversăm. A contat faptul că an de an am reuşit să ne îndeplinim obligaţiile de atingere a ţintelor asumate contractual, iar decizia Administraţiei Fondului pentru Mediu prin care eram înştiinţaţi că nu avem de plată penalităţi pentru anul 2019 a însemnat încă o confirmare a faptului că FEPRA oferă siguranţă şi stabilitate.
ecologic: Care sunt proiecţiile pentru anul 2021?
Sorina Bănică: Avem în lucru câteva proiecte pe care le vom lansa în prima parte a anului viitor. Primul va fi implementarea unei soluţii de colectare separată a deşeurilor de ambalaje pentru cetăţeni, în parteneriat cu un retailer cunoscut din portofoliul nostru de clienţi. Estimăm că lansarea va avea loc cândva la începutul lunii februarie şi vom reveni atunci cu toate informaţiile necesare.
Mai lucrăm la un proiect pilot pe Bucureşti, prin care ne propunem să implicăm cât mai mult cetăţenii să participe activ la procesul de colectare a deşeurilor de ambalaje, mai ales în această perioadă când petrecând cu toţii foarte mult timp în propriile locuinţe, ajungem să generăm cantităţi mari de deşeuri, care în lipsa infrastructurii pot ajunge la groapa de gunoi.
Considerăm că în domeniul reciclării şi reutilizării avem nevoie de cât mai multe iniţiative inovatoare precum platforma de economie circulară pe care o dezvoltăm împreună cu startupul R-Create şi care va aduce soluţii de reducere a impactului asupra mediului atât pentru companii, cât şi pentru persoanele fizice care doresc să adopte un comportament responsabil şi să îşi reducă amprenta de carbon. De asemenea, vom continua investiţiile în zona de colectare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje pentru a crea un ecosistem complex, contribuind în mod activ la tranziţia către o economie circulară în România. Aş dori să le mulţumesc încă o dată tuturor celor care ne-au fost alături în acest an şi să-i asigur că vom continua să ne desfăşurăm activitatea la aceleaşi standarde înalte ca şi până acum.●