Bogdan Giubega: „Cred că trebuie să îmbinăm digitalizarea cu interacțiunea umană“

Sursa foto: istockphoto.com

Digitalizarea aduce schimbări majore în tot ceea ce înseamnă modele și oportunități de afaceri la nivel global. Nicio mare afacere nu se poate dezvolta în prezent fără implementarea acestui sistem care pentru utilizatori și clienți înseamnă o simplificare a proceselor de lucru, un plus în servicii și o siguranță crescută a datelor. Pentru a afla mai multe despre modul în care digitalizarea și automatizarea au pătruns în domeniul responsabilității extinse a producătorilor și ce impact vor avea asupra industriei am discutat cu Bogdan Giubega, director de dezvoltare în cadrul RED POINT Management Solutions SRL, OIREP care îşi desfăşoară activitatea în domeniul echipamentelor electrice și electronice.• ecologic

ecologic: Ați relansat de puțină vreme site-ul companiei și noua platformă de raportare. Ce v-ați propus când ați început acest proiect?

Bogdan Giubega, director de dezvoltare în cadrul RED POINT Management Solutions SRL: În primul rând, dați-mi voie să vă mulțumesc pentru interesul acordat acestui subiect. Economia românească se află încă în perioada de revenire post-pandemică, multe companii mai păstrează un regim hibrid de muncă și îmbină prezența fizică la birou cu munca de acasă. Prin portalul www.redpointrecycling.ro am dorit în primul rând să oferim un mediu de lucru colaborativ tuturor partenerilor noștri, astfel încât întreg fluxul operațional să poată fi desfășurat la nivel de documentație, fără să fie necesară interacțiunea fizică între angajați.

ecologic: Pentru cititorii noștri mai puțin avizați tehnologic, ce înțelegeți prin „mediu de lucru colaborativ“ și la ce vă referiți când spuneți „întreg fluxul operațional“?

carton interviu REDPOINT

Bogdan Giubega: Trebuie să precizez că deși am vorbit la singular, de fapt sunt două fluxuri operaționale: există procesul de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice, transportul și reciclarea acestora, și există procesul de raportare a cantităților de echipamente puse pe piață de producători, determinarea cantitativă a responsabilităților acestora, reciclare, facturare și plată. Iar prin mediu de lucru colaborativ înțelegem o platformă în care toți partenerii – producători, colectori, stații de sortare, companii publice, transportatori, reciclatori etc. – pot interacționa având la dispoziție un instrument unic și transparent.

ecologic: Dați-ne un exemplu concret: ce poate face o stație de sortare sau un producător?

Bogdan Giubega: Să presupunem că o stație de sortare parteneră strânge o cantitate de deșeuri de echipamente electrice și electronice pe care dorește să ni le transfere. Prin intermediul contului propriu din platformă anunță disponibilitatea, cantitatea de deșeuri de echipamente și locația de ridicare. În acel moment un consultant RED POINT primește o alertă și transmite, tot prin intermediul platformei, o solicitare către reciclatorul cel mai apropiat. În cazul în care reciclatorul poate primi cantitatea colectată, consultantul RED POINT transmite cantitatea, locația de ridicare și locația de reciclare către un transportator. Dacă și acesta confirmă, stația de sortare și reciclatorul vor primi informațiile privind ridicarea (mașina, ora de ridicare/ livrare etc.). Toți acești parteneri pot comunica prin intermediul platformei atât cu consultantul RED POINT, cât și între ei, pot încărca documentele (inclusiv facturile) și pot consulta documentele încărcate (avize de însoțire a mărfii sau orice alt document). În ceea ce privește producătorii, aceștia pot raporta cantitățile puse pe piață, pot descărca facturile (pe care în viitorul apropiat vor putea să le și plătească) și pot colabora cu angajații RED POINT sau cu alți parteneri la organizarea diverselor campanii de colectare și conștientizare.

ecologic: Ați menționat încărcarea și consultarea documentelor, inclusiv a facturilor. Ce ne puteți spune despre securitatea informației?

iStock 538798184
Sursa foto: istockphoto.com

Bogdan Giubega: În mediul informatic actual securitatea informației este o îngrijorare legitimă. În ceea ce ne privește, am luat o serie de măsuri pentru a asigura protecția datelor atât în fața unor atacuri, încercări de a fura sau accesa date fără permisiunile necesare, cât și în fața unor riscuri de distrugere accidentală. Astfel, înregistrarea utilizatorilor se realizează în doi pași, utilizând un autentificator special și urmând o procedură folosită în cam toate industriile sensibile la securitate, de exemplu în mediul bancar. Aplicația a fost dezvoltată cu respectarea tuturor regulilor și metodologiilor prevăzute de standardele de profil, iar infrastructura hardware utilizată se află într-unul dintre cele mai sigure centre de date din Europa. De asemenea, procedurile de back-up permit restaurarea datelor în cazul ștergerii lor accidentale sau cu rea-voință de către unul din angajații partenerilor. Securitatea este unul din atributele cele mai importante ale platformei noastre.

ecologic: Care ar fi celelalte avantaje ale aplicației?

Bogdan Giubega: De asemenea foarte importantă este trasabilitatea. Acțiunile realizate în platformă sunt păstrate chiar și după ștergerea datelor, în vederea auditării ulterioare. Având în vedere obiectul nostru de activitate, este important să avem certitudini cu privire la cantitățile raportate, datele când s-au realizat raportările, de către cine, dacă au existat modificări ulterioare, precum și informațiile despre cantitățile colectate și reciclate: când, cât, de la cine, unde etc.

ecologic: Ați menționat modificări. Sunt acestea posibile?

iStock 598560992
Sursa foto: istockphoto.com

Bogdan Giubega: Da, pentru că suntem oameni și oamenii fac greșeli, iar greșelile trebuie să poată fi corectate. Să vă dau un exemplu: pentru raportări există o dată limită; majoritatea producătorilor nu așteaptă însă data limită (și bine fac), ci raportează înainte. Dar dacă își dau seama că au făcut o eroare pot modifica și salva din nou raportul. RED POINT va ține seama de ultima versiune a raportului dinainte de data limită. Acest lucru nu înseamnă însă că versiunile anterioare (eronate) se șterg sau se suprascriu, ele rămân disponibile în arhivă și pot fi consultate pentru a se vedea fiecare versiune, cu dată și cantități.

ecologic: În afară de securitate și trasabilitate, ce altceva aduce în plus platforma?

Bogdan Giubega: Ar mai fi două elemente: transparență și accesibilitate. Transparență înseamnă că fiecare partener trebuie să aibă o viziune completă în timp real, de exemplu un producător să vadă cât a raportat, cât trebuie reciclat în numele său, cât s-a reciclat efectiv, de unde au provenit deșeurile și cine le-a reciclat, cât mai are de plătit și cât a plătit deja. Accesibilitate înseamnă că platforma poate fi folosită indiferent de dispozitiv (calculator, tabletă, telefon), de sistemul de operare (Microsoft, Apple, Android ș.a.m.d.) sau de browserul web (Chrome, Safari, Mozilla etc.); este nevoie doar de un dispozitiv conectat la internet și un browser.

ecologic: Care sunt planurile de dezvoltare pentru viitor?

Bogdan Giubega: Platforma este într-o continuă dezvoltare. Pe termen scurt avem în vedere două elemente: plățile online și automatizarea asignării cantităților. În ceea ce privește plățile online, trebuie să recunosc că nu este o funcționalitate cerută de parteneri: pe de o parte fiindcă presupune implicarea unui payment gateway, ceea ce înseamnă comisionarea tranzacțiilor și implicit un cost suplimentar pentru plătitor, iar pe de altă parte pentru că cei mai mulți folosesc aplicațiile de e-banking pentru plăți. Motivul pentru care vom implementa totuși această funcționalitate este acela că dorim să oferim partenerilor posibilitatea de a interacționa cu noi end-to-end prin intermediul platformei, adică de la ofertă, contractare, raportare, la comenzi sau plăți, totul într-un singur loc. Automatizarea asignării cantităților se referă la matchingul între cantitățile colectate și reciclate și producătorii în numele cărora se realizează reciclarea. Vorbim despre un algoritm care să repartizeze automat cantitățile reciclate în funcție de cele raportate de producători.

ecologic: Ce tendințe observați? Și ce credeți că urmează din punct de vedere IT&C?

Bogdan Giubega: Cred că aceleași tehnologii IT&C care se implementează în toate industriile se vor implementa și aici: agregare de cerere și ofertă, poate vom vedea o bursă virtuală a deșeurilor de echipamente electrice și electronice, automatizare, înlocuirea consultanților cu programe sofisticate care să facă atât calcule cât și trading, poate chiar inteligență artificială.

ecologic: Ce rol credeți că ar putea avea inteligența artificială în domeniul preluării de responsabilitate?

iStock 937089030
Sursa foto: istockphoto.com

Bogdan Giubega: Vă răspund exemplificând cu planurile noastre de viitor, la RED POINT. Operăm într-o piață în care prețurile furnizorilor noștri se schimbă mult mai des decât actualizăm noi prețurile în relația cu clienții. Având în vedere această instabilitate, ne-ar ajuta destul de mult să dezvoltăm capabilități de prognoză, nu de prognoză a evoluției prețurilor la furnizori, pur și simplu nu se poate întâmpla acest lucru prea curând, dar cel puțin de prognoză a cantităților pe care le vor raporta producătorii. Lucrăm la implementarea unui modul care pe baza raportărilor realizate de un client într-un interval de 24 luni să poată estima cantitățile pe care clientul respectiv le va raporta în următoarele 12 luni. O astfel de estimare ne permite să anticipăm de ce cantitate de deșeuri vom avea nevoie spre reciclare astfel încât să putem profita atunci când prețurile furnizorilor scad. Pentru clienți asta ar însemna să le putem oferi prognoze de trend pe categorii de echipamente, astfel încât să își poată adapta strategiile de vânzări.

ecologic: Nu credeți că ar fi preferabil un sistem hibrid, care să includă și inteligență artificială și interacțiune umană?

Bogdan Giubega: Nu cred că trebuie să gândim într-o paradigmă de digitalizare sau interacțiune umană. Cred că trebuie să îmbinăm digitalizarea cu interacțiunea umană și să punem preț pe interacțiunea umană, pe valoarea adăugată a consultanților noștri, pe competența și profesionalismul lor. În același timp încercăm să ne facem viața mai ușoară prin digitalizare și să oferim clienților instrumente care să reflecte valorile noastre: responsabilitate, securitate, trasabilitate, transparență, disponibilitate, ușurință în comunicare. Pe scurt, respect, atât pentru partener, cât și pentru munca noastră.

ecologic: Într-un timp relativ scurt, ați reușit să dezvoltați parteneriate cu nume importante din industrie, atât clienți, cât și furnizori. Cât de mult a contat experiența digitală pe care le-ați oferit-o?

Bogdan Giubega: Platforma este de dată recentă. Am lansat versiunea actuală, la care încă dezvoltăm, în luna septembrie, deci nu aș putea spune că a fost relevant acest aspect. Cred că relevante au fost valorile menționate și seriozitatea noastră, iar platforma nu face decât să le reflecte într-un mediu digital. În egală măsură sper însă că va conta pentru viitorii noștri parteneri; sunt sigur că orice client este interesat să dețină controlul, să se bucure de transparență într-un mediu securizat și să aibă certitudinile care izvorăsc din trasabilitatea acțiunilor și posibilitatea monitorizării în timp real.
În condițiile în care modificările legislative vor face ca răspunderea OIREP-urilor să se realizeze în limitele unor garanții, producătorii vor lua deciziile din ce în ce mai puțin motivate de preț și din ce în ce mai mult motivate de control și seriozitate.
RED POINT este în măsură să furnizeze instrumente digitale de precizie. Iar pentru a demonstra potențialilor clienți seriozitatea și modul nostru de lucru, mai mereu propunem proiecte pilot, în care potențialul client ne contractează serviciile pentru o singură categorie de echipamente, astfel încât să se convingă de veridicitatea celor afirmate fără a se expune.
Merită precizat faptul că legea permite unui producător să lucreze concomitent cu mai multe OIREP-uri fără că ele să poată impune clauze contractuale de exclusivitate.

Newsletter Ecologic

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Comisia Europeană solicită Românei să asigure protecția habitatelor și a speciilor

Comisia Europeană a decis pe 3 octombrie a.c. să trimită un aviz motivat României pentru transpunerea incompletă a...

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services