Un nou regulament european referitor la baterii va stabili norme clare pentru toate procesele din domeniu, de la producţie şi până la reciclare. Pentru a afla ce noutăţi aduce actul normativ, care după ce va fi adoptat va deveni obligatoriu şi în România, i-am adresat câteva întrebări Elenei Gaspar-Ion, preşedintele Asociaţiei Sistemul Naţional de Reciclare a Bateriilor (SNRB).• ecologic
ecologic: Care sunt noutăţile în ce priveşte modificarea legislaţiei europene pentru deşeurile de baterii şi acumulatori?
Elena Gaspar-Ion, preşedintele SNRB: În decembrie 2022 Parlamentul European şi Consiliul au ajuns la un acord politic cu privire la propunerea de consolidare a regulilor de durabilitate pentru baterii şi deşeuri de baterii. Noul act normativ va reglementa în premieră întregul ciclu de viaţă al unei baterii – de la producţie până la reutilizare şi reciclare – pentru ca toate bateriile să fie sigure, durabile şi competitive. Acordul este provizoriu şi urmează să fie adoptat oficial de ambele instituţii.
După cum spunea Marian Jurečka, ministrul ceh al Mediului, „bateriile sunt un element-cheie al tranziţiei UE către moduri de transport cu emisii zero. Cererile pentru baterii vor creşte de peste zece ori până în 2030 şi trebuie să ne asigurăm că avem suficiente baterii şi că sunt sustenabile în cadrul lanţurilor lor de aprovizionare. Noile reguli promovează competitivitatea în industria europeană şi urmăresc ca toate bateriile scoase din uz să fie colectate şi reciclate în mod corespunzător astfel încât materialele să fie recuperate şi substanţele toxice să nu fie eliberate în mediu“.
Prevederile cuprinse în acordul provizoriu la care s-a ajuns se vor aplica tuturor bateriilor şi tuturor deşeurilor de baterii: portabile, pentru vehicule electrice, industriale, de pornire (SLI, folosite mai ales pentru vehicule şi maşini) şi pentru mijloacele de transport uşoare (de exemplu pentru biciclete, mopede sau scutere electrice).
ecologic: Ce urmăreşte noul regulament?
Elena Gaspar-Ion: Noul regulament urmăreşte promovarea unei economii circulare în domeniu prin reglementări referitoare la întregul ciclu de viaţă al bateriilor. Pentru finalul de viaţă al bateriilor sunt prevăzute ţinte şi obligaţii de colectare, ţinte de recuperare a materialelor şi pentru responsabilitatea extinsă a producătorului.
Regulamentul stabileşte obiective pentru producători, care trebuie să colecteze deşeurile de baterii portabile (63% până la sfârşitul anului 2027 şi 73% până la sfârşitul anului 2030) şi introduce ţinte de colectare a deşeurilor de baterii pentru mijloacele de transport uşoare (51% până la sfârşitul anului 2028 şi 61% până la sfârşitul anului 2031).
Legiuitorii au convenit să stabilească ţinte pentru recuperarea litiului din bateriile uzate: 50% până în 2027 şi 80% până în 2031. Acestea pot fi modificate prin acte delegate, în funcţie de evoluţia pieţei, a tehnologiei şi a cantităţilor de litiu disponibile.
Regulamentul prevede niveluri minime obligatorii de conţinut reciclat pentru bateriile industriale, cele de trotinete, scutere şi biciclete electrice (SLI) şi cele pentru maşinile electrice. Acestea sunt stabilite iniţial la 16% pentru cobalt, 85% pentru plumb şi 6% pentru litiu şi nichel. Este prevăzută de asemenea şi o documentaţie obligatorie despre conţinutul reciclat.
Actul normativ stabileşte şi obiective de eficienţă a reciclării: pentru bateriile cu nichel-cadmiu 80% până în 2025 şi pentru alte tipuri de baterii 50% până în 2025. În plus, bateriile portabile încorporate în aparate trebuie să fie detaşabile şi înlocuibile până la capăt chiar de utilizatorul final. Producătorii vor avea la dispoziţie 42 de luni de la intrarea în vigoare a noului regulament pentru a-şi adapta designul produselor în acest sens. Bateriile mijloacelor de transport uşoare însă nu vor putea fi înlocuite decât de un specialist.
ecologic: Sunt reguli corecte pentru toţi operatorii?
Elena Gaspar-Ion: Regulamentul are ca scop îmbunătăţirea funcţionării pieţei interne a bateriilor şi asigurarea unei concurenţe mai loiale prin introducerea noilor cerinţe: criterii clare de performanţă, durabilitate şi siguranţă, restricţii severe pentru substanţele periculoase precum mercurul, cadmiul şi plumbul, precum şi informaţii obligatorii despre amprenta de carbon a bateriilor.
Actul normativ prevede noi cerinţe de etichetare, informaţii obligatorii despre componente şi conţinutul reciclat, crearea unui „paşaport“ electronic şi a unui cod QR pentru fiecare baterie. Cerinţele de etichetare se vor aplica după 36 de luni de la intrarea în vigoare a regulamentului şi cele referitoare la codul QR după 42 de luni.
ecologic: Se are în vedere doar impactul de mediu, sau şi cel social?
Elena Gaspar-Ion: Noua reglementare are ca scop reducerea atât a impactului de mediu, cât şi a celui social pe tot parcursul ciclului de viaţă al bateriilor. Sunt stabilite cerinţe stricte de due diligence pentru operatori, care trebuie să verifice sursa materiilor prime utilizate la bateriile introduse pe piaţă. Pentru IMM-uri însă regulamentul prevede o scutire de la regulile de due diligence, care înseamnă analiza amănunţită a afacerii din punct de vedere juridic, financiar, comercial, operaţional şi tehnic.
ecologic: Care sunt paşii următori?
Elena Gaspar-Ion: Comisia Europeană a prezentat o propunere de regulament privind bateriile pe 10 decembrie 2020. Consiliul a adoptat o abordare generală pe 17 martie 2022, iar Parlamentul European şi-a adoptat poziţia de negociere în plen pe 10 martie 2022. Forma regulamentului la care s-a ajuns în urma rundelor de discuţii între preşedinţia Consiliului şi negociatorii Parlamentului European trebuie să fie acum avizată şi adoptată oficial de ambele instituţii.
În scurt timp, Uniunea Europeană va avea un regulament pentru întregul ciclu de viaţă al bateriilor, de la proiectare până la tratarea deşeurilor. Această iniţiativă este de o importanţă majoră, mai ales în condiţiile dezvoltării masive a mobilităţii electrice.
Noul regulament va înlocui actuala directivă a bateriilor din 2006 şi va completa legislaţia existentă, în special în ceea ce priveşte managementul deşeurilor, la nivelul tuturor Statelor Membre.•