Ministerul Mediului vrea să curețe România de gunoaie și va demara în primăvara acestui an o campanie uriașă la nivel național, bazată pe voluntariat și cu bani de la Administrația Fondului pentru Mediu. „Curățăm România“ se numește programul ministerului, un fel de „Let’s do it“ de Stat sau „Vinerea Verde“ pentru deșeuri.
Ideea, care îi aparține ministrului Barna Tánczos, nu este rea deloc. A declanșa în întreaga țară un sentiment de solidaritate și de respect față de spațiul public nu este un lucru ușor, mai ales în România. Dar cum orice călătorie, oricât ar fi de lungă, începe cu un prim pas, la fel și orice schimbare de comportament începe cu un îndemn și puțin efort. Personal, mi-aș dori ca inițiativa ministerului să reușească. Dar mă tem că imediat după ce se va încheia, după ce voluntarii din toată țara vor fi strâns miile de tone de deșeuri aruncate de semenii lor în păduri, pe câmpuri și pe la colțurile blocurilor, oamenii vor rămâne în aceeași stare de indiferență față de spațiul pe care îl împart cu alții, fie că este vorba de un parc, o stradă, o pădure, un oraș sau o țară.
Nici „Vinerea Verde“ nu a reușit să trezească spiritul ecologist al românului, care este greu de dat jos din rablele poluante pentru a merge pe două roți sau chiar pe jos măcar o zi pe săptămână. Adevărul este însă că și ziua a fost aleasă prost. Vinerea? Când toată lumea o ia razna?
„Curățăm România“ va reuși probabil să transmită cetățenilor un mesaj cu privire la importanța selectării deșeurilor din fiecare gospodărie și la păstrarea curățeniei în fiecare localitate, dar nu va rezolva alte probleme mai mari, cum ar fi lipsa infrastructurii de colectare, a stațiilor de sortare, problema SMID-urilor nefuncționale și inexistența instalațiilor de reciclare pentru unele materiale cum ar fi anvelopele și textilele.
Cu toate acestea, inițiativa ministe-rului este mai mult decât salutară. Iar dacă va fi multiplicată de fiecare primărie pe parcursul întregului an, din mulții bani pe care autoritățile locale îi încasează lunar de la producători pentru programe de educare și informare, abia atunci rezultatele vor fi spectaculoase.
Un program și o condiție
Ministerul Mediului vrea să curețe România de gunoaie și va demara în primăvara acestui an o campanie uriașă la nivel național, bazată pe voluntariat și cu bani de la Administrația Fondului pentru Mediu. „Curățăm România“ se numește programul ministerului, un fel de „Let’s do it“ de Stat sau „Vinerea Verde“ pentru deșeuri.
Ideea, care îi aparține ministrului Barna Tánczos, nu este rea deloc. A declanșa în întreaga țară un sentiment de solidaritate și de respect față de spațiul public nu este un lucru ușor, mai ales în România. Dar cum orice călătorie, oricât ar fi de lungă, începe cu un prim pas, la fel și orice schimbare de comportament începe cu un îndemn și puțin efort. Personal, mi-aș dori ca inițiativa ministerului să reușească. Dar mă tem că imediat după ce se va încheia, după ce voluntarii din toată țara vor fi strâns miile de tone de deșeuri aruncate de semenii lor în păduri, pe câmpuri și pe la colțurile blocurilor, oamenii vor rămâne în aceeași stare de indiferență față de spațiul pe care îl împart cu alții, fie că este vorba de un parc, o stradă, o pădure, un oraș sau o țară.
Nici „Vinerea Verde“ nu a reușit să trezească spiritul ecologist al românului, care este greu de dat jos din rablele poluante pentru a merge pe două roți sau chiar pe jos măcar o zi pe săptămână. Adevărul este însă că și ziua a fost aleasă prost. Vinerea? Când toată lumea o ia razna?
„Curățăm România“ va reuși probabil să transmită cetățenilor un mesaj cu privire la importanța selectării deșeurilor din fiecare gospodărie și la păstrarea curățeniei în fiecare localitate, dar nu va rezolva alte probleme mai mari, cum ar fi lipsa infrastructurii de colectare, a stațiilor de sortare, problema SMID-urilor nefuncționale și inexistența instalațiilor de reciclare pentru unele materiale cum ar fi anvelopele și textilele.
Cu toate acestea, inițiativa ministe-rului este mai mult decât salutară. Iar dacă va fi multiplicată de fiecare primărie pe parcursul întregului an, din mulții bani pe care autoritățile locale îi încasează lunar de la producători pentru programe de educare și informare, abia atunci rezultatele vor fi spectaculoase.